May 9, 2011

Hening, Rembang, Gelap.

i.
Sejuk masih tersisa di rangka tulang, hening pagi itu baru bermula.
Kicau burung di luar kuak jendela nyaring. Barangkali riang bermula hari pagi.
Aku bersyukur bagi pihaknya, agar sentiasa dilimpahi rezeki secukupnya.
Tanpa perlu menindas atas hak yang lain. Persis manusia.

ii.
Koran pagi terpapar tajuk.
" Kristian Agama Rasmi"
Aku gelisah, dan marah.
Jasad dan roh Islam baka ku menggelegak.
" Celaka", betah hati kecil.

iii.
Tengahari rembang itu.
Segera aku menuntun seorang rakan,
menghadirkan diri ke forum,
aku kerling tajuknya, keras.
" Islam diancam".
"Celaka", detik hati kecil.

iv.
Malam gelap sampai.
Aku melopong di kaca televisi,
mujur anak anakku tiada,
aku baca tutur kata pembaca berita, menyirap.
" Islam dipijak haknya".
" Celaka", rasa hati kecil.

v.
Siang sesetia malam,
berteman pisang sesikat,
berharap akal bersulam,
apakan daya ditipu aparat!

* Bersama kita melancap fikrah, jangan rela dihina sedemikian. Kita ini rakyat berdaulat.




No comments:

Post a Comment