April 6, 2011

Pesan Untuk Tok Mufti. Dari Jiwa Marhaen.

Selanjaran titah menjadi ikutan,
tiada terlingkup, tiada terlentang,
berpesan pesan membawa coretan,
akur marhaen tiada menentang,

Usai menelusuri bait bait kata petinggi petinggi agama hari ini, umumnya di Malaysia yang mudah bicara populisnya, kesannya, langka bagi kita semua untuk berbicara secara kritis tentang apa yang berlaku.

Isu bersifat kontemporari seakan menunggu mati tanpa tiada panduan bijak pandai, (bukan bersifat defensif autoritarian) yang bisa mengait rasional dengan fakta bersulam ayat ayat Tuhan. Lihatlah bagaimana pikiran massa hanya dicorak dan perlu mengangguk tanpa perlu melalui proses penaakulan serta tabula rasa secukupnya.

Yang zahirnya bisa membawa erti yang besar dalam mencanting semula pemikiran kita semua, untuk melihat kembali susuk susuk dalam mengangkat agama itu, bersifat independen dalam melakukan penelitian serta kritik sosial yang membina.

Jalur jalur ilmu itu perlu ditekan, kerana sesuatu yang bersifat defensif serta autoritarian itu bisa membuka langkah bagi penentangan. Dan yang pasti, penentangan penentangan itu haruslah terbit dari fikrah semata, bukan kerna mahu melindung pundak harta semata.

Kerna kamu, wahai tok mufti, bukan bicara kosong, melain menjalin pikir, kau lihat Hamka, kau lihat Shariati ( sekadar menyebut beberapa nama), kau lihat bagaiman mereka itu sudi terjun ke dalam masyarakat, kedua duanya tujuannya jelas, liberasasi serta emansipasi dari pegangan penjajah mahupun pemerintah.

Sudut demokrasi ini terbentang luas, untuk kau bicara tentang erti masyarakat, pengisian masyarakat, bukan sekadar mahu melindung kerna ilmu agama itu sendiri bersifat luas, yang perlu disampai pada semua, dan harapnya, fikrah mu tidak hanya terkekang pada perkara kecil sahaja, walhal tercicir peranan mu dalam perkara besar, yang menyentuh keseluruhan kemaslahatan manusia.

Mungkin sekadar berkongsi isu, kerna aku hanya jiwa kecil, yang marhaen, yang mahu suara ini sampai bagi mereka yang berkuasa sementara, terokalah cabang ilmu seluas luasnya, bukan sekadar menyorok di balik hijab kolot entiti bernama pemerintah. Polisinya yang pelbagai, berapa kerat yang dibincang pokok pangkalnya berasas ilmu mu, berapa kerat suara mu diambil kira diangkat. Memikir bersama kita akan isu isu ini :

1) Tentang isu reaktor nuklear, keperluan atau sekadar kebanggaan.

2) Kekerasan yang diguna pihak berkuasa terhadap marhaen, yang matinya dalam tahanan.

3) Korupsi yang berpanjangan, tiada pengakhiran. Kedudukan corot dari semasa ke semasa.

4) Penggunaan Akta Dalam Negeri yang meluas, khususnya pada waktu tertentu untuk
melawan pergolakan pikiran yang muncul.

5) Akta Rahsia Rasmi yang seakan menjadi hijab tiada terbuka untuk pengadilan.

6) Pembaziran yang berlaku, ketirisan yang berlaku, melibatkan dana dari rakyat.

7) Partisipasi massa yang dikekang pada setiap sudut. Penghayatan terhadap martabat asasi manusia yang asas.

8) Adu domba berbaur fitnah yang menjadi santapan harian masyarakat.

Kalau bisa dikira oleh kita semua, pesan ini hanya apa yang melewati pemikiran, jika mungkin perlu diperhalusi untuk benar benar memahami perlu, kerna itu, pesan ini bagi mereka yang berilmu serta cintanya pada ilmu agama itu yang perlu disampai pada keseluruhan jiwa, dengan nada sealir dengan masyarakat kita hari ini, yang sangat perlu akan pencerahan dalam ilmu agama yang semakin kontang dengan fikrah kontemporari.

Yakinlah, bahwa kau, wahai tok mufti, hidup dan mati ilmu, gersang dan subur ilmu, cahyanya hanya satu, bersama dengan marhaen, mengangkat kembali perlu ilmu seimbang.

Sekian, mungkin pesan ini hanya terbatas, pentingnya, jiwa kerdil ini bisa berbisik bersama rakan, mengajak taulan, dan mungkin, tika kalian wahai tok mufti, sibuk mengangguk mungkar arahnya autoriti, ingatlah pesan ku ini,

menjulur tebuan, mengisi amarah,
tiada bersempat lari ke muara,
marhaen menuntut jujur berfikrah,
terikat munafik hanyut selama!

No comments:

Post a Comment